Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 9 (2022): Revista de Estudos Empíricos em Direito

The impact of agreements on prescription of warnings and procedural speed of the internal revenue service of Brazil

DOI
https://doi.org/10.19092/reed.v9.722
Submitted
March 4, 2022
Published
2022-12-27

Abstract

This study aimed to discover the consequences of the Detailed Administrative Term (TCA) and the Conduct Adjustment Term (TAC) in the prescription of warning penalties and in the procedural speed of the Internal Revenue Service of Brazil (Coger-RFB) . The investigation was justified because the Correctional System of the Federal Executive Branch (SisCor) has concentrated efforts to meet the principles of efficiency and reasonable duration of processes, which have procedural speed as a backdrop, so it is necessary to know if its instruments are having the expected effect. In addition, procedural speed is a concern of the Public Administration and society, because to achieve the best justice it is important that it is not late. The research was applied, descriptive, explanatory, quantitative, qualitative and empirical, with the fruits collected in the vine of the "Correction in Data Panel" of the CGU, in the "Performance Reports" of the Coger-RFB, in the regency standardization, in the jurisprudence, in doctrine and in consultations with public bodies. It was concluded that the TCA and the TAC did not positively impact the procedural speed of the Coger-RFB, because after their arrivals, the procedural duration increased significantly. It was also concluded that the introduction of these instruments through an administrative act is not legally adequate, requiring a legislative change for this purpose.

References

  1. Bacellar Filho, R. F. (2013). Processo administrativo disciplinar. 4. ed. São Paulo: Saraiva, p. 141.
  2. Barroso, L. R. (2019). Revolução tecnológica, crise da democracia e mudança climática: limites do direito num mundo em transformação. Revista Estudos Institucionais. v. 5, n. 3, p. 1262-1313, set./dez. 2019.
  3. Barroso, L. R., & e Barcellos, A. P. (2003). O começo da História. A nova interpretação constitucional e o papel dos princípios no Direito brasileiro. Belo Horizonte: Fórum, ano 5, n. 19, maio-junho de 2003 (Biblioteca Digital Fórum de Direito Público).
  4. Binenbojm, G. (2008). Uma teoria do direito administrativo, direitos fundamentais, democracia e constitucionalização. Rio de Janeiro, São Paulo e Recife: Renovar, p. 18.
  5. Carvalho, A. A. C. (1957). Estatuto dos funcionários públicos interpretado. Vol. II. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, p. 223-224.
  6. Carvalho, A. C. A. (2012). Manual de processo administrativo disciplinar e sindicância à luz da jurisprudência dos tribunais e da casuística da Administração Pública. 3ª ed. revista, atualizada e ampliada. Belo Horizonte: Fórum, p. 197-198.
  7. Cavalcanti, T. B. (1964). Tratado de Direito Administrativo. Vol. I. 5. ed. Rio de Janeiro: Revista dos Tribunais, p. 106.
  8. Caetano, M. (1977). Princípios fundamentais do Direito Administrativo. Rio de Janeiro: Forense, p. 476.
  9. Chicoski, D. (2016). A legalidade administrativa e a crise do positivismo jurídico. Revista Digital de Direito Administrativo. Vol. 3, n. 1, p. 282.
  10. Cretella Júnior, J. (1963). A sindicância no Direito Administrativo. Revista de Direito Administrativo. Vol. 17, p. 428.
  11. Cunha, R. S. (2015). Manual de Direito Penal - Parte Geral. 3ª edição. São Paulo: Jus Podivm, p. 81-82.
  12. Dezan, S. L. (2018). Fenomenologia do Direito Administrativo - Para uma teoria da decisão administrativa. Curitiba: Juruá, p. 45.
  13. Dezan, S. L. (2011). Fundamentos de Direito Administrativo Disciplinar. 2ª edição revista e atualizada. Curitiba: Juruá, p. 112.
  14. Dezan, S. L. & Martins, J. F. (2019). Elementos epistemológicos de processo administrativo disciplinar. Belo Horizonte: Arraes, p. 31.
  15. Dezan, S. L. & Carmona, P. A. C. (2019). Processo administrativo. São Paulo: Revista dos Tribunais, p. 67.
  16. Fachin, L. E. (2015). Direito Civil - Sentidos, transformações e fim. Rio de Janeiro: Renovar.
  17. Ferreira Filho, M. G. (2009). Notas sobre o direito constitucional pós-moderno, em particular sobre certo neoconstitucionalismo à brasileira. Revista de Direito Administrativo, janeiro-abril de 2009, p. 158-159.
  18. Freitas, J. (1995). A Interpretação Sistemática do Direito. São Paulo: Malheiros, 39.
  19. Fux, L. & Bodart, B. (2020). Processo Civil e Análise Econômica. Rio de Janeiro: Forense, p. 51.
  20. Horbach, C. B. (2007). A nova roupa do Direito Constitucional: neoconstitucionalismo, pós-positivismo e outros modismos. Revista dos Tribunais, volume 859, p. 3.
  21. Martins, R. A. (1994). Galileo e a rotação da Terra. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 11, nº 3, p. 196-211. Disponível em <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5165964>. Acesso em 05/12/2021.
  22. Medauar, O. (2004). Direito Administrativo Moderno. 8ª ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, p. 30.
  23. Menegale, J. G. (1962). O estatuto dos funcionários públicos. v. II. São Paulo: Forense, p. 638.
  24. Nóbrega, A. C. V. (2015). A Eficiência Econômica dos Termos de Ajustamento de Conduta nos Procedimentos Disciplinares. Dissertação de Mestrado apresentada na Universidade Católica de Brasília. Brasília, 75 p. Disponível em: <https://repositorio.cgu.gov.br/bitstream/1/29330/5/Dissertacao_Eficiencia_Economica_TAC.pdf >. Acesso em 27/11/2021.
  25. Nucci, G. S. (2012). Direito Penal - Parte Geral. Vol. 1. São Paulo: Revista dos Tribunais, p. 23.
  26. Oliveira, G. J. Administração Pública Democrática E Efetivação Dos Direitos Fundamentais. Revista Prismas: Direito, Políticas Públicas e Mundialização, Brasília, v. 5, n. 1, P. 83-105, Jan./Jun. 2008.
  27. Oliveira, E.A.B & Victoriano, C.F.C. O acordo de leniência, o caso “Anel de Integração” e o reembolso à sociedade sob a ótica da Análise Econômica do Direito (AED). Revista de Estudos Empíricos em Direito (REED), vol. 8, 2021, p. 8, publicada em 19/02/2021. Disponível em: <https://reedrevista.org/reed/issue/view/21>. Acesso em 26/11/2021.
  28. Parente, P. H. N.; Maria, C. C. de; Dutra, R. S.; Paulo, E. Eficiência e produtividade nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia do Brasil. Revista de Administração Pública e Gestão Social, v. 13, núm. 1, Jan. - Mar. 2021. Disponível em: <https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/8735>. Acesso em 06/11/2021.
  29. Pinto, J. F. & De Paula, A. P. P. Configurações subjetivas dos servidores da Receita Federal diante da ideologia gerencialista. Revista de Administração Pública e Gestão Social, da Universidade Federal de Viçosa, v. 12, núm. 3, 2020, p. 4. Disponível em: <https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/6005/5773>. Acesso em 01/12/2021.
  30. Rocha, C. L. A. (1994). Princípios Constitucionais da Administração Pública. Belo Horizonte: Del Rey, p. 76-77.
  31. Teixeira, M. S. (2020). Anotações sobre processo administrativo disciplinar. Rio de Janeiro. Publicado no sítio eletrônico da CGU. Versão de agosto de 2020, p. 565. Disponível em: <https://www.gov.br/cgu/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/atividade-disciplinar/arquivos/anotacoes-sobre-pad.pdf >. Acesso em 03/12/2021.

Downloads

Download data is not yet available.